כללי

סוגי פצעים בעור – פפולות, חצ׳קונים ופצעים תת עוריים – המדריך המלא

לא רבות ורבים יודעים זאת, אבל העור הוא האיבר הגדול ביותר בגוף שלנו. קשה לנו לחשוב עליו כאיבר נפרד, אבל למעשה יש לו תפקודים ייחודיים, תאים שקיימים רק בו, ומחלות ספציפיות ששייכות אליו, ואליו בלבד. זו הסיבה שחשוב לשמור עליו, לטפח אותו, וגם להבין מה בדיוק לא בסדר כאשר אנו רואים כל מיני סוגי פצעים בעור. לא לכל הפצעים יש את אותו מקור, ולא כל הפצעים דורשים את אותו הטיפול. באנו לעשות סדר.

 

  • קומדון (שחור) – נוצרים כתוצאה מהצטברות של שומן ותאים מתים בזקיקי שערה, אך הצבר עצמו לא הזדהם וזקיק השערה עדיין מקבל חמצן. רוב הקומדונים יעברו מעצמם, אך חלקם עלולים להוביל לסתימה של הזקיק ולהיווצרות של דלקת. במקרה של דלקת שלא הזדהמה על ידי חיידק האקנה, עלולות להיווצר פפולות בעור. 

 

  • פצעי שומן – במקרה של אוטם של זקיק שערה או בלוטת חלב, יכול השומן להצטבר מתחת לעור, מה שיוצר את פצעי השומן (לבנים). פצעים אלה אינם מודלקים, אינם כואבים, ולמעשה הם כמעט זהים לקומדונים חוץ מהעובדה שהם אינם חשופים לסביבה החיצונית. עם זאת, הם בהחלט עלולים לגדול ולהפוך למודלקים, ובהמשך גם לגרום לאקנה.

 

  • אקנה – במקרה שחיידק האקנה (לרוב מדובר בחיידק Propionobacterium acnes) משגשג בזקיק השערה הגדוש והאטום לחמצן, נוצרים אותם פצעים בגוף שכולנו מכירים. במקרה כזה עלולים להתפתח פצעים בפנים, פצעים במצח, או פצעים בעור במקומות אחרים בגוף, אם כי אזור הפנים הוא הנפוץ ביותר. הפצעים הללו מתאפיינים בכאב, דלקת, אודם ונפיחות, ולעיתים עלולים להתפתח למקרים קשים יותר.

 

  • חצ’קון פנימי – חצ’קון תת עורי הוא, כמו ששמו מעיד עליו, חצ’קון מתחת לעור שמתאפיין בדלקת והצטברות של מוגלה בחלק פנימי של העור, אך לא בנקודה ספציפית של זקיק שערה, ובלי קשר לתקשורת של זקיק או בלוטה עם הסביבה החיצונית. פצע פנימי בפנים, במצח או בכל מקום אחר בגוף יכול להיות מעיק מאוד שכן הוא יכול להיות כואב, אדמומי, ובלי פתרון של ממש חוץ מאשר סבלנות. 

 

  • פרונקל – זהו מקרה לא נפוץ במיוחד, שבו יש דלקת (פעמים רבות חריפה) סביב זקיק השערה. פרונקלים הם לרוב כואבים במיוחד, ולעיתים קרובות מתפתחים באזורים של קפלי עור, כדוגמת פס הישבן. במקרים כאלה הפצע עלול להפריע לתפקוד בצורה ממשית, ולעיתים יש צורך בטיפול כירורגי.

 

  • פסוריאזיס – למרות שרבים יכולים לחשוב שמדובר ביובש בעור, פסוריאזיס זו למעשה מחלה אוטואימונית (שבה הגוף תוקף את עצמו), ושיכולה לגרום לאזורים נרחבים של יובש בעור, גרד ופצעים. כדאי לפנות לרופא עור לבירור, על מנת לבדוק איזה טיפול יהיה המתאים ביותר.

 

כמובן שזו רק רשימה חלקית של הפצעים האפשריים. על מנת לזהות טוב יותר את סוג הפצע שממנו אתם סובלים, כדאי למצוא השוואה של סוגי פצעים בעור תמונות כדי לוודא שאכן הפצע שלכם דומה למקרים ה”רגילים”. בכל מקרה של חשש שמדובר בפצע מורכב יותר, או אם הפצע לא עובר, חשוב לפנות לרופא על מנת לקבל חוות דעת מקצועית על סוג הפצע ועל הטיפול המומלץ.

 

מה עושים עם פצעים בעור?

כמו שנאמר, יש הרבה סוגי פצעים שיכולים להופיע בעור, ואי אפשר להתייחס לכולם באותה הצורה. אין דין פצעים תת עוריים בפנים כדין פצעים בידיים, ומה שיוצר פצעים בסנטר הוא לא מה שגורם לפרונקלים. 

אחד הצעדים המונעים הטובים ביותר על מנת לעכב או למנוע היווצרות של פצעים בעור, הוא שמירה על היגיינה וניקיון של העור. חשוב מאוד להתקלח בצורה סדירה, עם סבונים איכותיים, כדי לוודא שהעור שלכם עובר ריענון ולא צובר לכלוך ומזהמים.

נוסף על כך, מומלץ להשתמש בתכשירי הזנה לעור, כאלה שיחזקו את התכונות הטבעיות שלו שלא תמיד באות לידי ביטוי, וכן שיזינו אותו במרכיבים שעלולים להיות חסרים. לדוגמה, במקרים רבים תוכלו להיעזר בתכשירים לטיפול בעור שמן שנוטה יותר לפתח אקנה. תכשירים אחרים יעזרו להעניק לחות לעור, ולמנוע יובש והיווצרות של פצעים אחרים. 

את התכשירים לתמיכה בעור ולהזנתו מומלץ מאוד לרכוש ממקור אמין, מקוסמטיקאית מוסמכת, כזו שמתעסקת יום יום בטיפול אסתטי. קוסמטיקאית כזו מכירה את השפעתם של התכשירים על העור בכל המקומות, תדע להמליץ מה מתאים לכם בהתאם לסוג העור שלכם, ותשווק רק מוצרים באיכות הגבוהה ביותר, מהשורה הראשונה. את האבחון הזה ניתן לעשות גם מרחוק באמצעות אנשי מקצוע מנוסים, שידעו להתאים לכם את המוצר המדויק עבורכם.

במידה ואכן תשתמשו בתכשירים האיכותיים הללו בצורה הנכונה, אתם עלולים לגלות בעצמכם פנים שלא הכרתם עד היום, תרתי משמע. תוכלו לקבל מחדש את העור שלכם ואת הפנים שלכם, למנוע היווצרות של פצעים ולקבל מראה רענן וזוהר במיוחד. העור שלכם הוא כרטיס הביקור שלכם כלפי העולם, טפלו בו כמו שצריך, ותתוגמלו בהתאם.

מחפשים או מחפשות מוצר מתאים שיעזור בהתמודדות עם פצעים שונים בעור? איכות גבוהה של מוצר, מענה נקודתי לאותה בעיה וגם מקור אמין ומקצועי שאפשר לפנות אליו ולרכוש בו הן נקודות שחשובות לכן ולכם? האתר של ביוטי קוסמטיקס הוא בהחלט הכתובת הנכונה. כאן תמצאו מבחר רחב מאד של מוצרים, המיועדים לגילאים שונים ולבעיות שונות. לפרטים אודות מוצרי הטיפוח המסייעים בשמירה על העור ובטיפול בבעיות שונות, לחצו כאן ולקבלת מענה לכל שאלה, צרו קשר בטלפון 02-6446926. נשמח לעמוד לרשותכן או לרשותכם ולספק לכם את המידע הנדרש. 

השאירי פרטים ונדבר ממש בקרוב